الأربعاء، 13 فبراير 2008


كـــــــــــــــــلام فى الحــــــــــــــــــب


الحب عاطفة من اسمى العواطف الانسانية بل استطيع ان اقول انهاونقيضتها "الكره "أساس كل المشاعر فالغضب مثلا يتسبب فيه كرهنا لموقف أو شخص ما والسعادة تنتج من حدوث شئ محبب إلى النفس ....وهكذا كل مشاعرنا

الحب له رموز معينة من ثقافات مختلفة ومع ذلك فلها نفس المدلول عند كل البشر أليس ذلك فى حد ذاته رائع أن تكون لغة الحب لغة عالمية مشتركة؟ ..ومن مفردات هذه اللغة السحرية : الورود الحمراء ـالقلوب الحمراء ـالشيكولاتة ـالدمى وخاصة الحمراء ـتحف ملاك الحب كيوبيد.....وغيرها كثير من المفردات التى تكفى لتعبر عما يخالجك من مشاعر تكنها لنصفك الآخر وفى توقيت عالمى محدد يحتفل كل البشر بعيد الحب وإذابكوكب الحياة الغالب عليه اللون الأزرق يتحول للكوكب الأحمر !!"واعتقد أن هذه المناسبة من نوادر اتفاق العالم كل على شئ "واعتقد معظمنا يعلم قصة عيد الحب ....ولكن ليس كلنل أليس كذلك ؟...حسنا لنحكى القصة باختصار :أولا لهذه القصة عدة تأويلات ولكن أشهرها أنه فى القرن الثالث الميلادى وفى عهد الامبراطور الرومانى كلاوديس الثانى الذى اصدر امرا بمنع عقد أى قران نظرا لما وجدته من قوة بأس الشبان العازبين فى الحروب ولكن القديس فالنتين المسيحى رفض أن يطيع أوامره الظالمة وكان ييزوج الشباب فى السر حتى اكتشف امره وفى 14 فبراير عام 270 أعدم الامبراطور القديس فالنتين الذى اتخد رمزا للتضحية من أجل انتصار الحب والجمع بين نصفين ليكتملا ...وانتهت القصة على ذلك واصبح الاحتفال بعيد الحب يوم 14 فبراير .

ومن ا لمظاهر القديمة للاحتفال بعيد الحب كتابة الحبيب لمحبوبته لقصيدة شعر وأقدم قصيدة حب للاحتفال بالفالنتين قصيدة كتبها الملك تشارلز حاكم أورليانز لزوجته بعد أن أسر فى برج لندنبعد هزيمته فى معركة اجرينكورت

وبعد هذا الحكى الذى اتمنى أن يكون ممتعا ما رأيكم هل لنا ان نحتفل بعيد الحب أم نعتبره عيد مستورد وبعيد عنا تماما ؟

هذا العيد له أصول مسيحية باعتبار أن شهيد الحب"هو القديس فالنتين " أن طبعا لا أقصد الاساءة للمسيحية ولكن الذى أقوله ان بعض الاراء تقول انه عيد دخيل علينا ولا يجب ان نقلد تقليد اعمىبل ووصل الامر ببعض الشيوخ والدعاة بتوصية الشباب بعدم الاحتفال بأعياد الكفار كما يسمونها وعدم التهنئة عليها وعدم المشاركة فيها بأى حال من الاحوال "مش للدرجة دى يعنى فى ايه !!!" وهناك آراء اخرى تقول أنه لا شأن لنا أصل بهذا العيد المهم المعنى الذى نحتفل به كل عام وكيف يمكن أن يؤثر بالايجاب على علاقات شبه منهارة او حبيبين خطت هموم الأيام حروفها على علاقتهما وحتى لو نظرنا فى أصل القصة نجد ان القديس فالنتين قد مات دفاعا عن الحب بوجه عام

وانا أميل أكثر للرأى الثانى فالحب عاطفة سامية يجب تنزيها عن الدين والايديولوجيات واختلاف المجتمعات فالمهم هو الاستمتاع بالتعبير عن الحب وفقا لمنظور الشخصى بعيدا عن أى شئ

لكنى احيانا اشعر أن التعبيرعن الحب فى عيده احيانايتحول لأكذوبة كبييييييرة عند بعض الناس "ضحك ع الذقون يعنى !!" بمعنى أن أى اثنين يسمون أنفسهم بالمرتبطين"كروشنة أو تضييع وقت أو مشاعر غير حقيقية " ينتظروا هذا العيد بفارغ الصبر ليشتروا هدايا لبعضهم البعض و"يتمنظروا بالهداياعلى صحابهم "أو قد يسارع أحدهم بشراء هدية للطرف الأخر "اللى هيموت ويرتبط بيه " كتعبير عن مشاعره الزائفة لدرجة أن بعض الشباب المرتبطين بأكثر من فتاة !! يبدلوا هدايا فتياتهم مع بعضهن البعض وكأنهم من أشتروا هذه الهدايا ...هل تحول عيد الحب لمهرجان فرح العمدة للهدايا والتفاخر بها ؟!

واخييييييييييرا حتى لا تتهمونى بالجدية والسماجة فى هذا اليوم الجميل إليكم اختياراتى للأغانى الرومانسية التى يمكن إهدائها لأحبائكم :

BECAUSE YOU LOVE ME

بحبك ....جنات

أنا لك على طول ...عبد الحليم حافظ

كل القصايد ...مروان خورى

انتى حبيبى .....محمد محى وشيرين

جوايا ليك ....أليسا

,...............حاجات تانية كتير حسب أذواقكم

وياريت محدش يستغل عيد الحب استغلال سيئ ويوهم نفسه أو غيره بالحب لأانه عاطفة اسمى من كده بكتير

"إذا كنت تبحث عن توأم روحك..فابحث أولا عن روحك وحينها ستجده يلوح لك مرحبا"إيناس الشناوى

كل عيد حب وانتم طيبيــــــــــــــــــــــن

هناك 16 تعليقًا:

غير معرف يقول...

هاى ياقمر حلو موضوعك جدا وفادنى كتير انا كتبت فى نفس الموضوع ياريت تشوفيه واسمع رايك ومتنسيش الاستطلاع سلام ياقمر

غير معرف يقول...

التعليق اللى فات دا منى ايار يعنى سلاموز

غير معرف يقول...

7elwa moooot il mawdo3 bita3 il valentine ya nosa bas khefiy shewaya min 2ara2ik di a7na 3ayzinik tikamily ma3ana il sana we ba3din yeb2a ya7'doki .
ama bilnisba li el poem il english mosh we7sha bil nisba li 2inha il mara il 2ola
ma3lish il laptop mosh fih 3araby
heba mekky

nosa يقول...

ميرسى يا آيار وعلى فكرة انا قريت موضوعك "بتاع عيد الحب" وعلقت عليه كمان شوفى التعليقات وكل عيد حب وانتى طيبة

nosa يقول...

هبووووش باستنثاء ان الفرانكو اراب بينرفزنى ومفهمتش نصه بس انا فهمت بذكائى المعهود ان البوست عجبك ميرسى يا ستى اى خدعة

nyira_elsheiref يقول...

كاتبه البوست باللون الاحمر

حرااااااااااااااااااااااااام عليكى

عذبتيييييني وانا بقراه

بس بجد حلو اوى اتفق معك فى بعضه واختلف فى البعوض الاخرى

غير معرف يقول...

انا معلش اتأخرت عليكي كان نفسي اقراه يوم الحب نفسه معلش المهم انه عجبني بجد حلو وعجبتني اوي الجمله ده "إذا كنت تبحث عن توأم روحك..فابحث أولا عن روحك وبرده عجبتني اوي ان الحب فعلا عاطفه ساميه ربنا يوفقكواتمني اقرا قريب حاجه جديده واوعي تنسيني ...طالبه صداقه....

غير معرف يقول...

صح نسيت اقولك ميرسي اوي علي
"كلاااااااااااام في الحب " من اخراج ايناس وكمان
happy valentine day

الأستاذ يقول...

طيب ربنا يهنيكي ويوفقك ويكرمك يارب
بس المهم إنه يكون حب صادق أياً كان جه ولا لسة ولا مستنياه
كل سنة وحضرتك طيبة
بس بمناسبة إن عيد ميلادي 16 فبراير شوفي الصدف
مع أطيب تمنياتي بالسعادة الدائمة
تحياتي

غير معرف يقول...

حلو يانوسه ربنا يوفقك وكمان حلوه الفكره انك تكتبي باللون الاحمر والاهم الحب ذاته كل سنه وانتي طيبه ياحبيبتي
ودلوقتي هسألك سؤال بسيط ممكن اي حد يرد عليه يعني ايه معتي كلمه " ازيك " لما بتشوفي حد بنقولوا ازيك حد فكر معناها ايه ؟؟؟؟؟؟
هنتظر ردكم عليا علي تليفون
0900 0900
او عبر الsms علي 0800 باااااااااي

nosa يقول...

نيرة
ياريت تقولى الحاجات اللى مختلفة معايا فيها
طالبة صداقة متهيألى تغيرى اسمك لصديقة خلاص انتى مبقتيش غريبة وميرسى لذوقك

الاستاذ :كل سنة وانت طيب وعقبال مليون سنة
صوفيا :مش عاوزة اعرف معنى الكلمة وانزلى من على ودنى بليييييز

ayar يقول...

انا عارفة معنى كلمة ازيك بس مش فاكرة مصدرها من اى بلد ومعناها " ايه زيك؟" زى ايش لونك بتاعت لبنان
انا رديت يانيرة انا شطورة صح فين الجايزة بقى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Ma7moud So3ody يقول...

وانا أميل أكثر للرأى الثانى فالحب عاطفة سامية يجب تنزيها عن الدين والايديولوجيات واختلاف المجتمعات فالمهم هو الاستمتاع بالتعبير عن الحب وفقا لمنظور الشخصى بعيدا عن أى شئ

معلش..انا آسف انا مضطر اقول ان الفقره دي كارثه بكل المقاييس

احنا منقدرش ننزه اي حاجه يا ايناس عن الدين..لأن احنا عايشين تحت مظلته
الدين ده مش اوبشن ف حياتنا...ينفع يقترن بحاجه و حاجه تانيه لأ
بالعكس
حنا لو حبينا من منظور دينا هيبقا احسن
مش هطول كتير في الكلام ده و فكري فيه كويس و قولي لي رايك


غير كده البوست جامد جدا
واحساسك فيه تحفه
بس انا باقول ان واحد ينتهزر فرصه الفالنتين علشان يعبر عن حبه...يبقى ضعيف لأن احنا مش محتاجين يوم واحد في السنه علشان نقول اللي جوانا
ممكن يكون يوم من ايامززلكنه يبقى الوحيد انا ضد كده تماما
happy valentines

nosa يقول...

محمود سعودى إزييك ؟ بص يا معلم أنا مقصدش أبدا انى اقلل من شأن الدين ولا أنى أقول إن الدين ملوش علاقة بالحب بدليل انى مثلا استحالةارتبط بواحدبعيد تماما عن تعاليم ديننا لكن انا اقصد الرد على بعض الشيوخ اللى مكتفوش مثلا انهم يقولوا الاحتفال بالفالنتين مكروه لا دول حرموه أهو انا بقى ضد تحريم وتحليل كل ما فى الحياة لأن الحلال بين والحرام بين وممكن شئ يكون ظاهره حلال وباطنه حرام والعكس صحيح المهم انا هأستخدمه ازاى يعنى ايه اللى يحرم الفالنتين لو أنا اعتبرته دعوة للحب فيه بيقرب الحبيبين ،الزوجين بعد ما بعدتهم زحمة الحياة ايه الحرام اللى فى كده؟!حتى انا مليش دعوة بأصل العيدالمهم أنا بصيت له ازاى
انما شيخ ييجي يقول لى ان فى الاسلام عيدين:عيد الفطر وعيد الاضحى وغيرهما لا نحتفل بأى شئ ؟هل ده كلام منطقى ؟
يا رب تكون فهمت قصدى

غير معرف يقول...

مش عارفه اسمع الاغاني ولا اشوف المدونة ولا اقرا البوستات
رائعه انتي والمدونه والبوستات والاغاني
:(

دمت رقيقه

روري

nosa يقول...

رورى ميرسى كتير تعليقك اسعدنى جدا ويا ريت اشوف تعليقاتك دايما